Hudební teorie
Jak složit píseň tak aby dobře zněla ?
Máme tu druhý díl nekonečného seriálu o tom, jak lépe porozumnět hraní a komponování skladeb. Dnes si každý z vás bude schopen sestavit jednoduchou skladbu.
Zůstaňme u stupnice Cdur:
C D E F G A H C, je dáno že každý tón v dané stupnici má své akordové vyjádření, a to je přesně to co nás zajímá.
KLASIKA
Cdur Dmi Emi Fdur Gdur Ami H7 Cdur
JAZZ
Cmaj7 Dmi7 Emi7 Fmaj7 G7 Ami7 Hdim Cmaj7
Zkuste si nyní pouze s pomocí těchto akordů složit jednoduchou skladbu, která se vám bude líbit. A druhý bod, zkuste si do této skladby vymyslet jednoducho melodii, která bude využívat tónů pouze ze stupnice Cdur.
Moje melodie:
[: I--Cdur --I--Dmi--Emi--I-- Dmi Emi --I-- F G Ami --I-- G --I :]
To je pro dnešek vše :-)
Co je to enharmonie ?
Nejprve jsem si myslel, že bez hudební teorie lze úspěšně tvořit hudbu, ale obávám se, že nikoliv. Neboť během prvních dvou rychlo lekcí poznáte, že to jde mnohem lépe s hudební teorií.
Prozatím začneme s plnou stupnicí Cdur, základní informací je, že oktáva obsahuje 12 půltónů.
Prima | Sekunda | Tercie | Kvarta | Kvinta | Sexta | Septima | Oktáva | |||||
čistá | malá | velká | malá | velká | čistá | zvětšená | čistá | malá | velká | malá | velká | čistá |
C | C# | D | D# | E | F | F# | G | G# | A | A# | H | C |
Uvedeme si příklad na kterém si ukážeme k čemu je dobrá tato tabulka:
- jakým způsobem vzniká durový a molový akord ?
Dur - získáme Primou - velkou Tercií - Kvintou
Moll - Prima - malá Tercie - Kvinta
Výsledek:
Cdur se skládá z těchto tónů C - E - G
Cmoll = C - D# - G
Zpět k původní otázce, co je to enharmonie ?
Jistě jste viděli spoustu možných zápisů akordů a tónů, např.: Dis, D#, Es, Eb. Na první pohled možná rozdílné tóny, ale nikoliv - všechny jsou si ekvivalentní a shodné.
Enharmonie - jeden tón má vícero zápisů, ale zvučně existuje pouze jeden.